18 Грудня, 2024

Радіо Онлайн

Ваш Голос Прикарпаття

Регіональне видання Самбірщини

росія бореться за нашу стійкійсть і в інформаційному полі: завершився проєкт із медіаграмотності

Поширити

Люба КІПОРЕНКО

У листопаді 2024 року успішно завершився проєкт “Медіаграмотний педагог – медіаграмотні учні”, що мав на меті підвищення рівня медіаграмотності серед освітян. Протягом двох місяців проведено 10 тренінгів у навчальних закладах, які охопили понад 120 педагогів. Ініціатива від Академії української преси була спрямована на вдосконалення навичок критичного мислення та боротьбу з дезінформацією в інформаційному просторі.

Тренінги проходили у селах Великосілля, Велика Лінина, Тершів, Страшевичі, Воля, Стрільбичі, а також у Торчиновицькій, Торгановицькій та Білицькій гімназіях. Окрім освітян, у заходах брали участь представники місцевої влади та культури.

Кожен тренінг включав теоретичну частину про основи медіаграмотності, аналіз фейків і дезінформації, а також інтерактивну, в якій наочно було побачити маніпулятивні приклади в медіаполі, на які, на жаль, ведуться наші краяни.

«Медіаграмотність для освітян – поняття не нове, в більшій чи меншій мірі вчителі з ним знайомі. Однак проєкт дозволив освітянам на цю тему подивитися глибше – відкрити, освіжили чи доповнити для себе ці знання. Найбільше дивувало їх те, якими маніпулятивними гачками підловловлюють їхню увагу псевдо патріотичні чи псевдо релігійні групи, яких тепер в інтернет просторах розвелося, як грибів після дощу. Знають, чому не можна реагувати на такі пости вподобайками чи писати коментарі. Звичайно, пости дуже зачіпають за емоції. Однак схожому контенту маємо чітко показувати дорогу «в бан», інакше добровільно допомагаємо через свої емоції московитам. Алгоритм тут простий: спочатку втертися в довіру, а далі – вкидати проросійські тези та розколювати суспільство, або створювати окрему інформаційну бульбашку. Мусимо пам’ятати, що війна триває не лише на фронті, а й в інформаційному полі. росія бореться за наші розуми, за наш спокій, за нашу стійкість, – це лише частинка того, що вартує розповідати з теми медіаграмотності», – ділиться враженнями колега Марія Кузьмин.

Критичне мислення, перевірка джерел, розпізнавання фейків та маніпуляцій, медіагігієна, етичне використання інформації, медіакомпетентність у викладанні, безпека в інтернеті, інформаційна грамотність – те, чому учасники проєкту будуть приділяти більше уваги.

 «Медіаграмотність – це тема, яка стосується всіх нас: наших сімей, учнів і громади. Було змістовно, цікаво та сучасно. Про інформаційні пастки треба розповідати всім, особливо людям старшого віку», – ділиться враженнями  директорка білицької гімназії Оксана Макогін.

Ми живемо у світі, де технології розвиваються надзвичайно стрімко. І це плюс. Але в інформаційному потоці дуже й дуже багато зайвого і такого, що шкодить конкретній людині окремо і суспільству загалом – це мінус.  Тому дуже важливо споживати інформацію, щоб вона не шкодила. Тож нагадуємо і для наших читачів найосновніші поради з медіаспоживання:

«Правило №1: Практикуйте інформаційну гігієну: уникайте сайти-сміттярки, заголовки-віруси, ботів й тролів.

Правило №2: Приручіть свої емоції. Гніваєтеся? Зрозумійте, чому. Ви в захваті? Знайдіть причину. Перевірте обов’язково інформацію, яка вас дуже потішила або ж дуже налякала.

Правило №3. Сприймайте інформацію як шлях до кращих рішень.

Правило № 4. Не шукайте винних – шукайте те, що ви можете змінити.

Правило №5. Будьте уважні до підробок, але вірте в справжність».

Ваш Голос Прикарпаття